Stopati Pneumonia!

Stopați pneumonia: investiți în sănătatea copiilor

Începând din 2009, la iniţiativa Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), la 12 noiembrie este marcată Ziua Mondială a Pneumoniei.

În acest an,  Ziua Mondială a Pneumoniei  are genericul “Stopați pneumonia: investiți în sănătatea copiilor” şi are ca scop creșterea gradului de conștientizare cu privire la pneumonie, unul din cei mai importanți ucigași infecțioși din lume al copiilor cu vârsta sub 5 ani.

În acest context, medicul de familie din cadrul IMSP Clinica Universitară, Angela Filimon, ne vorbeşte despre principalele simpotme şi factori de risc, precum şi despre profilaxia bolii.

Pneumonia este o afecțiune inflamatorie a plămânilor care afectează,  în primul rând, micile cavități cu aer cunoscute sub denumirea de alveole. În cazul pneumoniei, alveolele sunt umplute cu puroi şi lichid, cee ace face ca respiraţia să fie dureroasă, limitând consumul de oxigen.

Maladia poate fi provocată de agenţi patogeni precum virusuri, bacterii şi ciuperci, care afectează plămânii. Cele mai multe cazuri de îmbolnăvire cu pneumonie sunt înregistrate în perioada rece aanului. Anual, pneumonia afectează aproximativ 450 milioane de persoane și provoacă 4 milioane de decese.

Semnele și simptomele tipice la copiii sub cinci ani sunt febra, tusea și respirația grea și rapidă. Printre factorii de risc în cazul copiilor putem menţiona sistemul imunitar scăzut, malnutriţia, bolile preexistente, cum ar fi infecțiile simptomatice ale virusului HIV și rujeolei, De asemenea, factorii de mediu, ca poluarea aerului din interior cauzată de gătit și încălzire cu combustibili din biomasă, sporesc sensibilitatea copilului la pneumonie.

Cum putem preveni pneumonia?

La această întrebare, medicul ne spune că prevenția include vaccinarea, măsuri legate de mediu și tratamentul adecvat al altor probleme de sănătate.  Vaccinarea previne anumite pneumonii bacteriene și virale, atât la copii, cât și la adulți.  Centrul de Sănătate Publică recomandă vaccinarea anuală pentru fiecare persoană începând cu vârsta de 6 luni. Vaccinarea copiilor împotriva Streptococcus pneumoniae reduce incidența acestor infecții şi la persoanele adulte, deoarece mulți adulți contactează infecții de la copii.  Există și alte vaccinuri care oferă protecție împotriva pneumoniei, iar printre acestea se enumără și cele contra varicelei și rujeolei.

Alte măsuri de profilaxie:

• Igiena mâinilor și acoperirea gurii atunci când se tușește
  • Purtarea măștilor chirurgicale de către persoanele bolnave
  • Testarea femeilor însărcinate pentru depistarea streptococului de grup B și Chlamydia trachomatis și administrarea tratamentului cu antibiotic, dacă este necesar, reducând astfel incidența cazurilor de pneumonie la sugari;
  • La nou-născuți – alăptarea exclusivă în primele 6 luni de viață, care conform cercetărilor poate contribui la o reducere cu 23% a incidenței pneumoniei.
  • Reducerea poluării aerului, care scade riscul de apariție a pneumoniei severe la copii.
  • O nutriție adecvată, care ajută la asigurarea unui sistem imunitar funcțional pentru a proteja copiii de pneumonie, precum și alte boli. Copiii subnutriți se confruntă cu un risc mai mare de îmbolnăvire şi o durată mai mare a bolii

Potrivit datelor, în Republica Moldova,  în anul 2017 au fost înregistrate 16 915 noi cazuri de pneumonie la copiii de până la 17 ani, cu 832 mai multe cazuri decât în 2016. În 2017, din cauza pneumoniei au decedat 51 de copii, cu şase mai puţin comparativ cu anul precedent.

Vă dorim sănătate!

ADRESA NOASTRĂ
31 August 1989, nr.137 A

PROGRAM DE LUCRU
LUNI - VINERI: 08.00 - 19.00
SÎMBĂTĂ:08.00 - 14.00

PROGRAMARE
Pentru programarea la medic sau solicitarea vizitei medicului de familie apelati
tel 02220-56-23

tel 02220-56-02

În cazul în care nu puteți să vă prezentați la vizita programată, vă rugăm să ne anunțați pentru anularea sau reprogramarea vizitei.

Ministerul Sănătății al
Republicii Moldova
Universitatea de Stat de Medicimă
și Farmacie "Nicolae Testemițanu"